11 aprill 2010

Suur diiselmootoritega autode ülalpidamiskulude võrdlus

Olen juba aastaid olnud igasugu statistika fänn ja eelkõige just nuputan endale vajalikke statistika meetodeid välja. Nii juhtus ka autode puhul. Kuna oma nüüdseks juba 13a vanune Opel Astra hakkab kere osas end ammendama siis peab hakkama vaatama natukene uuema sõiduvahendi poole. Rahaliste võimaluste üle järgi mõelnud sain kokku järgmised kriteeriumid, millele auto vastata võiks:
  • diiselmootor eelkõige väiksema kütusekulu poolest
  • universaalkere kuna suudan ikka ja jälle veenduda selle vajalikkuses
  • seest avaram kui praegune
  • vanus 3-7a et garantii läbi oleks ja roosteprobleemid järgmise 5a jooksul veel kummitama ei hakkaks
  • Hinnaklass kuni ca 140tuh EEK
Pidevalt räägitakse kallitest või odavatest varuosadest aga keegi ei räägi kunagi faktidest ja numbritest. Et end võimalikult vähe "naised saunas rääkisid" stiilis juttudest häirida lasta võtsin kätte ja panin umbes 30 erinevat varuosa tabelisse ja arvutasin keskmise maksumuse. Hinnad otsisin välja kõikvõimalikest Eesti interneti varuosapoodidest. Kui vanemate autode jaoks on pea igat juppi saada, siis uuemate, 3-5a vanustega oli paras probleem ja üsna mitme auto puhul pidin panema nö teiste autode samade varuosade keskmise hinna. Isegi kui see meetod oma täpsusega ei hiilga, siis üldise pildi hinnast annab see kindlasti.

Parema võrdluse huvides on tabelisse pandud ka mõni vanem mudel, et saada pilti kui palju siis uuema auto puhul hinnavahe tekib. Igatahes, tabel on siin.


(Kliki ülalolevalte tabelile et suuremalt näha)

Ülalolevas tabelis on kollasega tähistatud lahtrid, mille puhul on arvutatud keskmine hind teiste hindade järgi. Täitsa tühjad on võrdlusest välja jäetud kuna ei suutnud leida piisavalt hindasid et sobiv keskmine hind arvutada.
Selgituseks veel et tabelis näidatud remondikulu kuus on võetud natuke meelevaldselt. Arvestatud on mu enda keskmist aastast läbisõitu 12 000km. Samamoodi on ka liikluskindlustuse arvutamisel mu enda riskikoefitsendi alusel need numbrid arvutatud.
Lõppeesmäriks on aga leida igakuised auto ülalpidamiskulud kokku, mis on ka viimasel real välja toodud.

Nüüd vaataks nüüd eraldi, millise masina varuosad siis kõige odavamad ja kallimad tulevad.



Nagu näha, on vaieldamatult odavaim mu olemasolev sõiduk Astra F. Minu suurimaks üllatuseks on D4D mootoriga Toyota Avensis üsna väikese kuludega. Jaapani masinate jupid pidid kuuldu järgi kallid olema. See siin igatahes näitab hoopis midagi muud. Teisele kohale sai Mondeo, mis pole mul küll potensiaalsete ostukandidaatide hulgas aga hea teada. Avensise kõrval oligi tõsisemaid kandidaate Volvo V70 oma mugavuse poolest aga kallimad varuosad kui arvasin. Ebameeldiv üllatus oli C klassi Mercedes kuna selle omamise soov käis vahepeal Avensisest ülegi. Vaadates aga rohkem kui 200% suurenevale varuosade hinnakulule peab vist millestki loobuma.
Üks suur puudus on siin nende hindade arvutamisel tegelikult ka. Kuna iga masin laguneb erinevalt, siis isegi kui varuosade hinnad on üle 2 korra kallimad kui praegusel sõidukil, käib tõenäoliselt uuem sõiduk harvemini remondis. Iseenesest saaks igakuise remondifondi iga masina puhul koefitsendiga läbi korrutada aga koefitsendi leidmine on pigem nagu kohvipaksu pealt ennustamine kuni pole omale kõiki neid autosid olnud ja reaalset remondikulu ei tea. Seega jääb see ära.

Edasi kütusekulu juurde. Jälle üks suhteliselt meelevaldsete numbritega graafik. Andmed on kogutud auto24.ee lehelt müügil olevate autode kuulutustest käies läbi võimalikult palju sarnaseid kuulutusi ja võttes siis kõikide kuulutuste keskmine ning jättes välja mõned utoopiliselt väikesed küttekulud. Aga mingit ettekujutust oli mul vaja, et ligikaudselt arvestada tulevaste kütusekulude arvetega. Praegune auto on hiilanud oma vähese tarbimisega aga kui juba varuosade odavuse poolest hiilanud Avensis ka kütusekulu poolest teistele ära paneb, on jälle üks pluss juures. 


Nüüd jääb üle ainult kõik kulud eraldi ja kokku ühte tabelisse pista ning vaadata, millised auto ülalpidamiskulud on.



Kui enne nende tabelite vorpimist oli Avensis üks esimesei potensiaalseid kandidaate, siis see siin annab ainult kinnitust, et seda masinat on võimalik väga normaalsete kuludega ülal pidada. Isegi kaskokindlustus on täitsa talutav.
Kui eelnevalt oli Mercedese C220 teine potensiaalne kandidaat, siis kui üldse võtaks, siis võtaks C270 kuna hinnavahe kogukuludes on väga väike aga sõidumõnu C270 kindlasti parem.
Volvo V70, mida on soovitatud mulle just mugavuse poolest vahetaks võibolla välja hoopis Accordi vastu.

Kaju ainult, et Audi A6 ja BMW 525 (just eriti viimane) oma kulude poolest liiga kalliks lähevad. Eriti kreisi on kaskokindlustus. Üle 3 korra rohkem kasko eest maksta kui Avensise puhul - ei, tänan.
Kui Mazda 6 jätsin oma kandidaatide seast välja taotluslikult kahtlaset tihti esinevate roosteprobleemide tõttu, siis Mondeo pani natukene mõtlema.
Vähemalt on nüüd hea nende numbrite järgi aimu saada, kas ja kui palju liisingut võib võtta, et pangapoolne nöör väga kägistama ei hakkaks.

Paha ei teeks ka kollaste lahtrite täitmine õigete numbritega, kui need ainult kusagilt kätte saaks.

Uuendus 12.04.2010:
Võrdlusesse lisatud ka Wolkswagen Golf ja Passat. Golf oli oodatult odavamapoolne auto aga Astraga H'ga võrreldes teeb kulude osas silmad ette. Rahvaauto Passat sobib hästi Mazda 6'ga võrdlemiseks. Huvitav on ainult, et Golfi ja Passati kaskokindlustus on üsna suure erinevusega.
Kõikidel autodel on väiksemaks muutunud ka liikluskindlustuse numbrid kuna tegin arvutused nüüd If-i pakutavate numbritega.


7 kommentaari:

Janar ütles ...

Suurepärane võrdlustöö! 5+

Loomulikult on iga sellise võrdluse juures hunnik asju, mis ei ole absoluutsed ja alati paikapidavad, aga inimesele, kes muidu loodab ainult müügimehe jutule autoostu planeerimisel on see igal juhul väga heaks taustainfoks.

Minu jaoks küll väga kasulik info.

Offf ütles ...

Tegelikult on ju tore, kui pikkade ja keeruliste arvutustega tuuakse välja see, mida "naised saunas" juba ammu teadsid - Jaapani autod on odavad ja Saksa autod (v.a. Opel) kallid pidada. Ja Volvo on hoopis kirves.

Kristjan ütles ...

Tubli töö oled ära teinud, aga üks asi on välja jäänud, mida ma oluliseks pean ning mis nii minu elus, kui ka Rahakooli blogides on viimasel ajal mõtlemisainet andnud. Selleks on auto hinnalangusest tulenev kahju. Fakt on see, et ühed autod hoiavad paremini hinda kui teised. Ka sellist statistikat on automüügiportaalide abil võimalik teha. Võib-olla oled nimelt välja jätnud selle osa, aga isiklikult püüan ka seda aspekti edaspidi arvestada, kui omale sõidukit valima hakkan.

Tauno ütles ...

Tõesti hämmastavalt hää tabel!

Kui sa vähegi viitsid, võiksid veel VW Passati ja Golfi ka tabelisse lisada, sest neid autosid on tohutult palju ja isiklikult olen huvitatud võrdlusest Astra vs Golf ja Passat vs Ford Mondeo.

Mairo ütles ...

Tõesti, mõned rahvaautod on välja jäänud ja lisan need üsna pea juurde.

Auto hinnalanguse kiirus on üsna huvitav teema aga ta ei lähe päris sinna auku nagu see artikkel kuna tegemist pole rahaga, mida iga kuu kindlasti peab auto alla panema (otsesed kulud).

Tegelikult olen amortisatsiooni kiirust rakendanud ka oma praeguse auto km hinna arvutamisel. Mõte on hea aga lasen mõnda aega sellel seedida, et hea ülevaatlik tabel paika panna.
Pikemas perspektiivis oleks hea küll teada, kui palju on auto vahetuse puhul vaja raha koguda, et peale vana auto auto müüki teise asemele saaks.

Mairo ütles ...

Golf ja Passat ka nüüd võrdluses.

Laas ütles ...

Kui juba rahvaautod lisatud said, siis äkki oleks ka Škoda Octavia lisamine mõeldav, kuna Euroopa autodest heidan just sellele silma ise. Või saab seda varuosadelt enam-vähem Passatiga kõrvutada?

PS. Mis Avensisesse puutub, siis võin kinnitada, et naised saunas on rääkinud õigust ja Toyota laguneb vähem. Mina olen pidanud remontima ainult veermikku, kuna sõidan pidevalt auklikku kruusateed mööda. Hea on kuulda, et teine osa naiste jutust, mis puutub varuosade hinda, ei pea (enam) paika.

Teine naiste jutt on ka, mis võibolla on asjakohane - jaapanlastele pannakse standardvarustusse rohkem mugavust, mis eurooplastel lisavarustuses on. Huvitav, kas see tänapäeval ka paika peab. Just eriti Avensise-Passati vahelises võrdluses.


WebCounter.com
blog.tr.ee